miercuri, 18 februarie 2015

EAU Episodul 2: De văzut prin Dubai. Atracții turistice.

E clar motivul pentru care un turist alege să viziteze Dubaiul. Să vadă lux, bogăție și grandomanie în cel mai pur stil posibil.
Cum relieful nu este nici pe departe vreun atuu pentru dezvoltarea turistică în Emirate, iar partea de istorie nu-i ajută cu vreun eveniment notabil, atractiv, petrecut acolo, s-au gândit arabii ca petrolul lor să capete o formă solidă. Așa că și-au construit premeditat atracțiile turistice, au adăugat puțin marketing și rețeta e gata. Lumea întreagă vine să se minuneze, că are de ce.

1. Burj al Arab
Asta trebuie să fie cireașa de pe tortul de nisip. Cel mai celebru hotel din lume. Oricât s-ar dezbrăca prin reviste și filme domnișoara Hilton,  tot nu-i poate aduce o faimă lanțului hotelier care-i poartă numele, pe măsura Burjului arăbesc.
Așadar, Turnul Arabilor, primul hotel de 7 stele de pe planeta asta. Și ca să-și dovedească puterea, domnii arabi au sărit peste categoria de 6 stele, oricum inexistentă,  să se asigure că nu e vreunul nici măcar pe aproape.
Ce e impresionant la acest hotel și cu ce se diferențiază față de altele?
În primul rând, hotelul este așezat pe o insulă artificială, făcută special pentru construcția acestuia, fiind conectat de  țărm printr-un pod. Să stai pe țărm și să vezi din mare răsărind o mega-construcție, e întradevăr impresionant. Forma hotelului a fost adesea asemănată cu o placă de surf. Reprezintă, de fapt, pânza unei ambarcațiuni tradiționale, "dhow" pe numele ei. Nu cunosc dacă beneficiază de vreo traducere în limba română.
Să discutăm și de lux. Bineînțeles, nu surprinde pe nimeni că un hotel de 7 stele este luxos, dar să vedem ce înseamnă luxul și confortul la Burj al Arab. Înseamnă decorațiuni din aur, cât mai mult aur, brut, de 24 k, nu suflături și placări ca prin alte părți. Înseamnă 8 restaurante dintre care unul sub apă, unde poți mânca printre pești, crezând că te uiți la un acvariu gigant dar, de fapt, în acvariu ești tu. Altul în partea opusă, adică la vreo 200 m înălțime. Hotelul are 28 de etaje duble. Practic, 56 de etaje în total, dar sunt considerate etaje duble pentru că toate cele 202 spații de cazare sunt  niște suite duplex, evident, dispuse pe două etaje. Suita cu cea mai mică suprafață are 168 m² iar cea mai mare, 700  m².  Tarifele variază între 2.000 $/noapte, suita cea mai ieftină, și 19.000$ pentru cea mai spatioasă, suita regală.
Bun. Ce am descris până acum a fost doar începutul. Să trecem la lucruri mai serioase. Fiecare suită dispune de lift care să te ducă de la un nivel la celălalt. Nu, nu un lift care pleacă de la parter până în vârf, pe care să-l folosească toți turiștii de pe coloana respectivș. Vorbim despre lifturi personale, în fiecare spațiu de cazare, care urcă sau coboară un singur nivel. 202 spații de cazare cu 202 lifturi. Camerele sunt dotate cu tot felul de sisteme electronice, cum ar fi pornirea și oprirea luminii prin comenzi vocale, draperie care se trage la prezența soarelui, putând fi programată să se închidă sau să se deschidă la anumite ore s.a.m.d.
Hotelul dispune de propriile taxiuri, pe insuliță accesul altor companii de taxi fiind interzis. Și bineînțeles că sunt curios ce mașini folosesc pe post de taxi... Vreo 3 Rolls Royce Phantom și alte câteva Mercedes S Classe. Nimic interesant în comparație cu ce urmează: Mașinile sunt schimbate o dată la 6 luni sau la un anumit numar de kilometri, pentru că mașina trebuie să creeze întotdeauna clientului senzația de lucru nou! Așadar, avem niște Mercedesuri care la noi costă vreo 120.000 euro, schimbate la 6 luni, plus câteva Rolls Royce-uri Phantom, Allah știe  de câți bani, care sunt schimbate la împlinirea unor câteva zeci de mii de kilometri, pentru că sunt folosite mai rar.
Și dacă un sejur de câteva nopți la Burj al Arab pare absolut imposibil,  există și o variantă de vizitare a hotelului pentru muritorii de rând. Să servești un ceai! Un ceai d-ăla bun, de 100 $ ceașca. Sau poate că suta de dolari este pretextul pentru taxarea turului de hotel, de care beneficiezi gratuit în cazul servirii unui astfel de ceai.

2. Palm Jumeirah.
Prima și cea mai mare dintre insulele artificiale născocite în Dubai. Ideea insulei este foarte interesantă și se încadrează în peisajul grandomaniei emiraților.
Într-o zi cu soare, una din cele 365, emirul Dubaiului stătea pe plajă , în fața palatului său. Și cum banul este un bun catalizator pentru imaginație, s-a uitat în zare și a văzut umbra unui palmier de pe plajă conturându-se pe suprafața apei. I-a plăcut cum arăta și a zis "Să fie insulă". De aici și până la finalizarea proiectului n-a fost nevoie decât de un ordin și vreo 7 ani de așteptare. Astfel s-a născut cea mai mare insulă artificială, acum fiind în proiect una de 3 ori mai mare.

Insula arată, evident, precum un palmier. Un trunchi din care pornesc în stânga și în dreapta 16 ramuri. Palmierul este încercuit de o aureolă pe care se găsește un alt hotel celebru, Atlantis. Aureola are ca scop primordial protejarea palmierului de valuri.
După terminarea insulei, s-au construit clădiri de apartamente, pe trunchi, și case, fiecare cu plajă privată, pe ramuri. La finalizarea acestora, imobilele au fost scoase la vănzare pe internet. S-a vândut tot, mii de apartamente și sute de case, în... 4 ore! Pentru cine n-a fost pe fază la momentul vânzăriiș însă e interesat de achiziționarea unui imobil, acestea sunt vândute de actualii proprietari cu un preț de 3 ori mai mare decât cel initial, la care statul le-a vândut.
Deci... Nu! Nu mai sunt locuri pe Palm însă găsim disponibilitate în ansamblul de insule "Țările Lumii" sau "The World", pe zicerea originală. Mai exact, principalele state ale lunii sunt reprezentate de căte o insulă. S-au vândut doar jumătate din ele și, da, România este încă disponibilă. Se discută începând cu 8 milioane de euro. Ăsta este prețul pe care trebuie să-l plătești pentru învecinarea cu Beckham, Pamela Anderson și alții.

3. Burj Khalifa
Pentru că, nu cu mult timp în urmă, arabii din Orientul Mijlociu trăiau organizați în așezări numite califate, conduse de califi, emirații s-au gândit să denumească cea mai înaltă clădire din lume Turnul Califului. 829,8 metri care duc clădirea direct în Cartea Recordurilor. Și ca de obicei, în orice domeniu, cei din Golf n-au limite când vine vorba de recorduri. Recordul anterior a fost deținut de CN Tower, Canada, cu o înălțime de 553,3 metri.  Au fost și tentative de construire a unor structuri mai înalte. Astfel a aparut turnul radio al radio-televiziunii din Varșovia, înalt de 643 metri. O simplă schelă metalică înălțată de la pământ, care s-a prăbușit după 20 de ani. Așa că Burj Khalifa nu a bătut recordul, trecând în frunte cu câțiva metri... Burj Khalifa a vrut să aibă 246 de metri avantaj. Drept dovada, nici o altă clădire nou construită nu a reușit să detroneze măcar ocupanta locului 2.
Și trecând peste datele statistice, te trezești în Dubai, uitându-te către numeroasele clădiri impozante, toate eclipsate de turnul al cărui vârf trece de plafonul de nori. Și ți se pare fabulos. Îl vezi dar crezi că privești într-o realitate paralelă.
Rezervările pentru vizitarea Burj Khalifa le-am făcut pe internet. E mai ieftin decât la fața locului și e posibil ca acolo nici șă nu găsești disponibilitate pentru momentul respectiv. Dacă vrei să urci până la punctul de observare de la etajul 124, adică la vreo 600 de metri înălțime, din nou, mai ieftin decât la următorul punct de observare, situat în vârf. Ultimul criteriu pentru un tarif scăzut este ora. La vizita pe timp de noapte, tariful este mai mic decât cel pe timp de zi. Așa că, cea mai accesibilă combinație pentru vizitarea Burj Khalifa este rezervare pe net - etajul 124 - după ora 22.

Dacă nu citești toate informațiile de pe site, n-o să stii că accesul se face prin Dubai Mall, și ai să te învârți vreo 30-40 de minute în jurul clădirii, căutând intrarea. Într-un final, ajungi la intrarea în hotelul Armani, care ocupă primele 15 etaje ale Burj Khalifa. Aici te întâmpină portarul care observă că nu semeni cu Cristiano Ronaldo, își dă seama că ești un turist rătăcit și te trimite la intrarea din mall.
Ajungi la ușa liftului, intri în cabină, ți se apasă butonul și ai plecat. Pereții liftului sunt acoperiți cu ecrane de leduri. Lumina se stinge și încep să ruleze diferite jocuri de lumini. În difuzoare răsună o coloană sonoră de filme S.F. . Pe display, numărul etajelor crește precum jackpot-ul la casino. Ai 44 km/h, cu liftul, și urechile încep să-ți pocnească în cap.

Când nu mai auzi nimic, ai ajuns sus. Ieși din lift, vezi pereții exteriori din sticlă și te apropii temător de margine. Imaginea ce ții se arată iți taie răsuflarea. Toți zgârie-norii, în dreptul cărora ridicai privirea când erai la sol, îi  privești acum de sus. Și ai vedere 360 de grade. Poți observa orice parte a orasului. Cu adevărat o experiență spectaculoasă.


4. Dubai Marina
Ce lipsea din cel mai luxos oraș al lumii? Un canal artificial care să conecteze centru noului Dubai de țărmul Golfului Persic. Cel mai mare canal artificial construit într-un oraș. Locul este considerat inima Dubaiului modern, pentru că aici au început construcțiile masive clădiri moderne.
Când vine vorba de zgârie-nori, primul oraș care-mi vine în minte este New York-ul. Nu că ar fi singurul oraș cu zgârie-nori dar așa face mintea mea asocierea. Alții se gândesc la alte orașe, însă cel mai greu kilometru pătrat din lume se găsește în zona Dubai Marina. Adică suprafața cu cea mai mare densitate de construcții zgârie-nori se găsește în Dubai. Și de frica monotoniei arhitecturale, ca nu cumva să pară banală o aglomerație de turnuri, domnii arabi au construit aici și prima clădire răsucită, spiralată, twisted building sau cum vreți să-i spuneți.
Așadar, un canal artificial conecteaza centrul modern al Dubaiului de mare. Canalul se termină în oraș cu un port de iahturi. Dacă în Veneția te plimbi cu gondola printre case, aici te plimbi cu iahtul printre zgârie-nori, până la ieșirea în mare.


5. Dubai Mall
Mecca Biancelor Drăgușan din toată lumea asta. Nu exiști dacă nu treci pe la Dubai Mall. Cel mai mare mall din lume. Paradisul pițipoancelor de pretutindeni. O construcție imensă care găzduiește 1200 de magazine, săli de cinema, de jocuri, un acvariu imens cu peste 600 de specii de pești/rechini, în care poți face și scufundări contracost.

La ieșirea din Dubai Mall se găsesc și fântânile arteziene dansatoare care, dupa ora 19, ofera din jumatate in jumatate de ora cate 5 minute de spectacol cu apă, muzică și lumini.


În mall vei găsi aceeași aglomerație care există la Vatican când se înscăunează câte un Papă, doar că aici e zilnic.
Bogătanii își scot Lamborghini-urile, Ferrari-urile, Rolls-urile și alte exclusivități, la defilare. Vin, le parchează în fața mall-ului, câteodată și cu ușile deschise, apoi turiștii buluc, sar pe mașini pentru a se poza. Un selfie cu mașina unui șeic nu-i la-ndemâna oricui, nu?



Prețurile, întradevăr, sunt foarte mici comparativ cu Europa. În Dubai se simte lipsa taxelor și impozitelor.  Problema e că degeaba sunt mici.  Nu găsești firmele din mall-urile noastre, gen H&M, Kenvelo, Koton, Bershka, Zara și altele. Acolo se găsesc doar Armani, Sacoor, Versace, Gucci și alți băieți celebrii. Așa că poți profita de prețurile mici doar dacă te interesează lucruri scumpe. La geamurile vitrinelor vezi Cruduțe care au orgasme repetate la văzul ofertelor de tip 3 genți Louis Vuitton la 2500 de euro.


6. Dubaiul vechi
Și după ce te-ai săturat de atâta bogăție, lux și hi-tech, îți va prinde bine să vezi și partea traditională a Dubaiului. Zona veche, cu piețe de aur, mirodenii și parfumuri, de-a lungul unui canal, natural de această dată, care poate fi traversat cu niște bărcuțe tradiționale, vechi de aproximativ 100 de ani, dotate acum cu motor pentru a spori eficiența.



Traversarea canalului cu aceste bărci este o experiența fantastică. Sute de ambarcațiuni se întrepătrund dealungul râului, într-un haos total, neavând nicio regulă de navigare, plutind de colo-colo prin mulțimea de pescăruși care-ți zboară razant deasupra capului. Regula de bază este ca fiecare să încerce să se evite reciproc. La punctul de debarcare, haos din nou. Prea multe barci care sosesc și prea puține pontoane pentru debarcare. Senzația este unică și de neratat!






















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu